Ga naar de inhoud
Home » Wat is mindfulness?

Wat is mindfulness?

mindfulness

Mindfulness is het vermogen van de mens om volledig aanwezig te zijn, zich bewust te zijn van waar hij is en wat hij doet, zonder te reageren of overweldigd te worden door wat er om hem heen gebeurt. Aanvaarding daarentegen houdt in dat de mens aandacht schenkt aan zijn ideeën en gevoelens zonder ze te bekritiseren – bijvoorbeeld zonder te geloven dat er een juiste of onjuiste manier is om op een bepaald moment te denken.

Mindfulness is een onderbouwde aandachtstraining die je beter leert omgaan met stress, slapeloosheid, piekeren, depressie, burn-out, pijn, en zo veel meer. Het stimuleert ook je creativiteit en verbetert je communicatie.

Waarom mindfulness beoefenen?

Mindfulness is niet iets dat van nature opkomt. Dat komt vooral omdat er zoveel afleidingen zijn die om aandacht en focus vragen. De meesten onder jullie ervaren een verminderd vermogen om de aandacht op een bepaald iets voor een langere periode vast te houden. Dat komt doordat technologie de overhand neemt in deze tijd. Voortdurend wordt de mens gebombardeerd met allerlei soorten informatie als ze een nieuwsfeed, e-mails of sms’jes bekijken. Hierdoor gaan de dagen voorbij zonder aandacht aan hunzelf te geven, laat dus staan voor het beoefenen van mindfulness. Het gevolg hiervan is dat je veel kwetsbaarder staat tegenover slecht nieuws, verkeerde informatie en angst, die je zowel geestelijk als lichamelijk uitput. Je verliest contact met iets groters of met je innerlijke kracht en het vermogen om bewust je toekomst te creëren door je te richten op wat op dit moment voor je belangrijk is.

Het is dus belangrijk om je geest en lichaam aandacht te geven zonder altijd op elke minuut van de dag productief te willen zijn. Mindfulness heeft zoals eerder aangehaald tal van bewezen voordelen, waaronder minder angst, gereduceerde stress, verminderde depressie en chronische pijn evenals een betere slaap. Het helpt ons ook om bepaalde doelen te gaan bereiken, zoals bijvoorbeeld afvallen of beginnen aan een project. Het helpt je als leider je hoofd erbij te houden, zodat je met meer succes mensen kunt aansturen of met externe problemen kunt omgaan. In het algemeen helpt mindfulness je om gelukkiger en zinvoller te leven.

De verschillende soorten mindfulness oefeningen

Er zijn verschillende manieren om mindfulness te beoefenen. Hieronder worden er enkele opgesomd.

Leef in het huidige moment

Besteed aandacht aan alles wat je doet met een open, accepterende en kritische houding. Geniet van de kleine dingen in het leven.

Accepteer wie je bent

Behandel jezelf op dezelfde manier als dat je iemand behandelt van wie je houdt.

Concentreer je op je ademhaling

Ervaar je een negatief moment? Ga dan even zitten, sluit je ogen en haal diep adem. Let op je ademhaling bij het in- en uitademen. Een minuutje is al voldoende om een groot deel van de negativiteit te laten verdwijnen.

Er zijn ook meer gestructureerde mindfulness oefeningen die je kan proberen zoals:

Meditatie op lichaamsscan

Leg je op je rug, strek je benen en armen langs je zij, hoe je handpalmen omhoog. Richt je aandacht langzaam en bewust om de beurt op elk deel van je lichaam. Van kop tot teen en omgekeerd. Wees je bewust van alle gewaarwordingen, emoties of gedachten die met elk deel van je lichaam verbonden zijn.

Meditatie tijdens het zitten

Zit met een rechte rug, je voeten plat op de grond en je handen in je schoot. Concentreer je op je ademhaling die in en uit je lichaam gaat terwijl je door je neus ademt. Erken wanneer lichamelijke gewaarwordingen of gedachten je meditatie onderbreken, en richt je aandacht dan weer op je ademhaling.

Meditatie tijdens het lopen

Zoek een rustige plek uit waar je ruimte hebt om te bewegen en begin dan langzaam heen en weer te lopen. Concentreer je op de sensaties van het rechtstaan en de subtiele bewegingen die je in balans houden terwijl je loopt. Loop enkele keren heen en weer en vestig je aandacht op je gewaarwordingen.

Leestips over mindfulness