Ga naar de inhoud
Home » Het verschil tussen goede en slechte cholesterol

Het verschil tussen goede en slechte cholesterol

cholesterol

Herken je de term “cholesterol”? Je hebt er waarschijnlijk wel eens van gehoord, maar wist je dat er een onderscheid is tussen goede en slechte cholesterol?

Ondanks zijn slechte reputatie als een wasachtige stof die zich ophoopt in de slagaders, is cholesterol niet zo gevaarlijk als we denken. Sterker nog, als het in voldoende hoeveelheden wordt geconsumeerd, kan het heilzaam zijn voor je gezondheid!

Cholesterol en zijn verschillende types

Cholesterol circuleert in de bloedbaan. Het risico voor je gezondheid neemt toe naarmate de hoeveelheid cholesterol in je bloed toeneemt. Een hoog cholesterolgehalte verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, zoals hartaandoeningen en beroertes. Daarom is het van cruciaal belang dat je je cholesterol onder controle houdt.

Lipoproteïnen

Er zijn twee soorten lipoproteïnen: die met hoge lipoproteïneconcentraties, bekend als HDL, en die met lage lipoproteïneconcentraties, bekend als LDL. Als mensen het over HDL hebben, hebben ze het over de “goede” cholesterol. Als mensen het over LDL hebben, hebben ze het over “slechte” cholesterol.

HDL

HDL wordt als heilzaam beschouwd omdat het de cholesterol naar de lever transporteert, waar het uit de bloedbaan wordt verwijderd voordat het in de slagaders toekomt.

LDL

LDL daarentegen heeft een ander effect, in die zin dat het cholesterol naar de slagaders transporteert. Dit kan resulteren in atherosclerose, een opeenhoping van plaque die het risico op een hartaanval of beroerte verhoogt.

Triglyceriden

Als laatste heb je triglyceriden, het derde bestanddeel van cholesterol. Deze fungeren als ongebruikte calorieën in het bloed die worden opgeslagen als vet. Wanneer je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, stapelen triglyceriden zich op in je bloedbaan. Dit verhoogt ook de kans op een hartaanval.

Tips om je cholesterolgehalte te verlagen

Verhoog je lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is essentieel voor het verlagen van het cholesterolgehalte. Matige lichaamsbeweging gedurende de week kan helpen het HDL-cholesterol, oftewel het “goede” cholesterol, te verhogen. Probeer elke dag 30 minuten te bewegen, vijf dagen per week (lees hier bijvoorbeeld onze tips om te starten met lopen). Heb je niet genoeg tijd in je week? Probeer dan drie keer per week 20 minuten aan krachtige aerobe activiteit te doen.

Afslanken

Afvallen helpt ook bij het verlagen van het cholesterolgehalte. Hier hoef je niet veel gewicht te verliezen, maar een paar kilo afvallen kan je helpen een gezond cholesterolgehalte te bereiken.

Zorg voor kleine veranderingen in je dagelijkse routine. Ben je iemand die graag gesuikerde dranken drinkt? Probeer dan eens over te stappen op kraanwater. Snacks bevatten ook een hoog cholesterolgehalte. Probeer daarom je snacks te beperken en hou het aantal calorieën in elke snack bij. Als je ergens trek in hebt, probeer dan eens sorbet of vetarme snoepjes.

Consumeer alcohol met mate

Alcohol is een boosdoener die bijdraagt tot de verhoging van je cholesterol. Daarom is het van cruciaal belang dat je je alcoholconsumptie beperkt. Een hoge alcoholconsumptie wordt in verband gebracht met een hoger HDL-cholesterolgehalte, maar de voordelen zijn onvoldoende om iemand te overtuigen die nog niet is begonnen met drinken.

Als je alcohol drinkt, doe dat dan in beperkte mate. Voor gezonde volwassenen betekent dit niet meer dan één drankje per dag voor vrouwen van alle leeftijden en mannen boven de 65 jaar. Mannen van 65 jaar of jonger mogen niet meer dan twee drankjes per dag drinken. Alcoholisme kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals hoge bloeddruk, hartkloppingen en beroertes.

Stop met roken

De laatste tip om met een hoog cholesterolgehalte om te gaan is te stoppen met roken. Stoppen met roken verhoogt je HDL-cholesterol. De voordelen zijn onmiddellijk; na het roken zijn je bloeddruk en hartslag binnen 20 minuten weer normaal. Je bloedsomloop en je longfuncties verbeteren binnen drie maanden na het stoppen, en je risico op hartaandoeningen is na een jaar de helft lager dan bij een roker.

Conclusie

Het is dus van belang je cholesterolgehalte in het oog te houden. Het handhaven van een gezond cholesterolgehalte is haalbaar door een evenwichtig voedingsschema aan groenten en matige alcohol te volgen, te stoppen met roken en regelmatig aan lichaamsbeweging te doen.