Ga naar de inhoud
Home » Wat zijn de 10 beste powerfoods voor je lichaam?

Wat zijn de 10 beste powerfoods voor je lichaam?

Powerfoods

Powerfoods zitten boordevol vitamines, mineralen en antioxidanten. Deze voedingsstoffen werken als katalysator voor het algemeen welzijn en de gezondheid. Ze geven niet alleen je immuunsysteem een boost maar ze bevatten ook lichaamshelende bestanddelen waardoor ze ontstekingen verlagen en gevaarlijke ziektekiemen vernietigen. Mensen die regelmatig powerfoods consumeren zijn gezonder.

Het is duidelijk dat een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid leiden tot je succes en geluk. Het goede nieuws is dat als je deze verbazingwekkende voedingsmiddelen opneemt in je dieet, je dit precies kan bereiken. Hieronder zijn 10 superfoods die je helpen een productiever en gezonder leven te leiden.

1. Noten en zaden

De belangrijkste reden om elke dag een handje noten te eten is dat het gezond is voor je lichaam. Walnoten zijn rijk aan omega 3-vetzuren, die de gezondheid van het hart ondersteunen, de slechte cholesterol verlagen, de goede cholesterol verhogen en zelfs de mentale stemming verbeteren. Lijnzaad is ook rijk aan omega 3-vetzuren en wordt beschouwd als een van de meest effectieve plantaardige voedingsmiddelen die beschikbaar is. Daarnaast verlaagt het je risico op kanker, hartaandoeningen, beroertes en diabetes.

2. Bessen

Het maakt niet uit welke soort bes je eet; ze zijn allemaal rijk aan vezels, fytochemicaliën en antioxidanten die, wanneer consequent geconsumeerd worden, je geest en lichaam in goede vorm houden. Bosbessen helpen het geheugen te stimuleren en de ontwikkeling van Alzheimer en dementie te vertragen. Een kopje bessen zorgt voor een hoge inname van vitamine C dat huidverstevigende eigenschappen heeft.

3. Avocado

Avocado’s zijn rijk aan enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten, die goed zijn voor je hart. Deze onverzadigde vette vrucht bevordert een goede doorbloeding en de hersenen. Avocado’s helpen bij het verlagen van de bloeddruk, waardoor het risico op cognitieve achteruitgang afneemt. Daarnaast is het vitamine E-gehalte hoog in deze vrucht, wat de immunologische functie bevordert. Gebruik de avocado in smoothies en salades, of pureer ze om ze smeuïg op een toast te smeren!

4. Broccoli

Deze groene groente bevat veel botopbouwende vitamines C, A, en K, vertraagt de ontwikkeling van tumoren en verlaagt het algemene risico op kanker. De hoge aanwezigheid van vitamine K helpt tegen de bloedstolling. De kroon van de broccoli bevat dezelfde hoeveelheid vitamine C als een sinaasappel!

5. Eieren

De antioxidanten die aanwezig zijn in het eigeel van eieren houden je ogen gezond, verlagen de kans op maculadegeneratie, en beschermen zelfs je huid tegen uv-straling. Eieren bevatten ook choline, dat helpt bij de groei van het geheugen.

6. Vis

Vis bevat omega 3-vetzuren die belangrijk zijn voor een gezond hart. Het is rijk aan eiwitten, die hartaandoeningen helpen voorkomen. Zalm en sardines bevatten op hun beurt veel omega 3-vetzuren, die essentieel zijn voor de hersenfunctie. Ze bevatten ook chemische stoffen die helpen om ziekteveroorzakende ontstekingen op afstand te houden.

7. Yoghurt

Yoghurt bevat veel calcium en eiwitten, en probiotica, dat zijn levende bacteriën. Deze goede bacteriën verdedigen het lichaam tegen gevaarlijke ziektekiemen. Yoghurt bevat gunstige micro-organismen die de darmgezondheid bevorderen en darmziekten verminderen. Het heeft ook een positief effect op de preventie van osteoporose dankzij het hoge calciumgehalte.

8. Tomaten

Tomaten bevatten lycopeen, dat in andere voedingsmiddelen moeilijk te vinden is. Ze leveren een bijdrage bij het beschermen van de huid tegen uv-straling, verlagen het cholesterolgehalte en voorkomen zelfs bepaalde vormen van kanker.

9. Quinoa

Quinoa, algemeen beschouwd als een van de gezondste granen, is rijk aan eiwitten, ijzer en vezels. Dit soort graan helpt bij gewichtsbeheersing, vermindering van het risico op hartaandoeningen, en het voorkomen van diabetes. Het is daarnaast ook een geweldige bron van eiwitten.

10. Zoete aardappel

Zoete aardappel krijgt de fel oranje kleur van alfa- en bètacaroteen. Het lichaam zet deze chemicaliën om in actieve vitaminen A, die helpen bij de gezondheid van je ogen, botten en het immuunsysteem. Deze chemicaliën fungeren ook als antioxidanten, die ziekte-veroorzakende vrije radicalen wegvegen.